تبلیغات
♥♥♥♥♥♥♥دانلودفیلم♥♥♥♥♥♥♥ - جنین در قرآن
♥♥♥♥♥♥♥دانلودفیلم♥♥♥♥♥♥♥
گفته بودم چو بیا یی غم دل با تو بگویم چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی
سه شنبه 25 مرداد 1390 :: نویسنده : R DOLAT ABADI
جنین در قرآن(1)

 
رطب و زایمان
************

وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَبًا جَنِیا ــ فَكُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَینًا ... (مریم/25-26)
 

«و تنة نخل را تكان بده، رطب تازه را بر تو خواهد ریخت ــ بخور و بیاشام و به آرامش و شادابی برس...».
آیه خطاب به مریم، مادر عیسی مسیح است كه هنگام ولادت حضرت عیسی از مردم فاصله می گیرد و به جای دوری از شهر می رود تا وضع حمل كند و اندوهگین بوده است. خداوند خطاب به وی می گوید رطب تازه بخورد و توان و آرامش پیدا كند و شادمان بشود. رطب ثمر درخت خرما پیش از خرما شدن است، و آنچه در تصویر می بینیم مرحله نیمه رطب بودن آن است، و تقریباً 400نوع درخت خرما وجود دارد كه ثمرهای آنها اندازه ها و رنگ ها و مزه های گوناگون دارد.
در این آیات چند نكتة علمی وجود دارد:
1.آرامش و شادمانی در رطب. رُطَب یكی از مراحل ثمر نخل است (قبل از خرما شدن آن). این غذا از میزان بالایی از مواد كربوهیدرات برخوردار است و مواد قندی آن به 75 درصد می رسد. بدن با استفاده از آن انرژی و گرمای بالایی را تولید می كند. رطب میزان بالایی از پروتئین ها، ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی مانند كلسیم و سدیم دارد كه بدن به آن ها احتیاج دارد، و بدن را گرم و شاداب می كند. و چنان‌ كه می دانیم وضعیت روحی زن هنگام زایش تأثیر زیادی روی راحتی یا سختی زائیدن دارد. به میزانی كه راحت باشد و مشكلاتی نداشته باشد، عمل زایش را راحت‌تر انجام می دهد، و هرچه گرفتاری و ناراحتی های روحی و گرفتاری داشته باشد عمل زائیدن برای وی سخت‌تر می شود.
2.خوردن رطب در آستانة زایش: درِ رحم پیش از زایمان و دو ونیم سانتی‌مترمكعب است ولی هنگام زائیدن به بیش از 750سانتی‌متر مكعب می‌رسد. رطب موادی دارد كه باعث انبساط رحم می شود و زایش را آسان‌تر و راحت‌تر می‌كند.
3.رطب احشاء درون روده ها را نرم و تمیز می كند، و این امر باعث راحت‌تر و آسان‌تر شدن زایمان می شود.
4.نوشیدن پس از خوردن: رطب و هر شیرینی دیگری برای این كه بتواند خوب و سریع حل و جذب بشود، انسان باید پشت سر آن آب بخورد.
5.رطب ازجمله مواد غذایی است كه خیلی سریع هضم و حل و جذب می شود. با خوردن رطب از دهان تا تبدیل شدن به انرژی فقط بیست دقیقه طول می‌كشد.
جنین مراحل شكل‌گیری جنین

************

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِینٍ ــ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَكِینٍ ــ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (مؤمنون/12-14)
 

«ما آفرینش هر انسانی را با گرفتن چكیده ای از چكیده های خاك آغاز می كنیم ــ بعد آن را یك چكه می كنیم و در جای مناسبی قرار می دهیم ــ بعد آن را به چیزی كه خود را می آویزد می آفرینیم، بعد آن را به گوشت جویده شده لای دندان می آفرینیم، بعد استخوان هایی را از آن می آفرینیم، بعد استخوان ها را گوشت می پوشانیم. دست آخر آن را خلقت دیگری می دهیم. به این شكل خدای شایان خلاقیت بهترین آفریدگاران است».
************
ــ نكات آیه:
1.انسان از چكیده ای از چكیده های خاك آفریده می شود.
2.چكیده ای از چكیده های خاك به صورت یك چكه (یك قطره) در می آید.
3.چكه در جای مناسبی قرار می یگرد.
4.چكه (قطره) به چیزی كه خود را می آویزد در می آید.
5.چیزی كه خود را می آویزد به صورت گوشت جویده لای دندان در می آید.
6.از گوشت جویده لای دندان برخی از استخوان ها درست می شود.
7.استخوان ها با گوشت پوشانده می شوند.
8.درنهایت چنین آفرینش دیگری را به خود می گیرد.
9.خدا بهترین آفریدگاران است.
1.انسان از چكیده ای از چكیده های خاك آفریده می شود:
عناصری كه انسان را (یعنی نفطه وی را) درست می كنند چكیده ای از مواد غذایی هستند كه انسان آن ها را می خورد. مواد غذایی نیز یا به طور مستقیم (یعنی: ازطریق مصرف گیاهان) چكیده ای از خاك است، و یا به طور غیرمستقیم (یعنی: ازطریق مصرف گوشت و مواد غذایی حیوانات) چكیده ای از خاك است. به این ترتیب انسان چكیده های خاك می شود.
2.چكیده ای از چكیده های خاك به صورت یك چكه (یك قطره) در می آید:
چنان‌كه در تصویر می بینیم عنصر توارثی انسان كه قرار است یك انسان را درست كنند و چكیده ای از چكیده های خاك است، در اولین گام خود كه در هم ذوب شدن اسپرم مرد و تخمك زن، زیر میكروسكوپ برای ما به صورت «یك چكه» است.
3.چكه در جای مناسبی قرار می گیرد:
وقتی چكه مزبور وارد رحم می شود دنبال جای مناسبی می گردد و جای مناسب خود را پیدا می كند. یعنی این‌طور نیست كه هرجای رحم كه قرار بگیرد موفق به رشد می شود و رشد می كند. بلكه درصورت قرار نگرفتن در جای مناسب تلف می شود.
4.چكه (قطره) به چیزی كه خود را می آویزد در می آید:
پس از این كه چكه مزبور وارد رحم می شود از پوسته خود بیرون می آید و دنبال جای مناسبی در جداره رحم می گردد و نهایتاً چنان‌ كه آیه توصیف می كند خود را به جداره رحم می آویزد. اغلب خود را به جداره سقف رحم می آویزد.(عَلَقَه به معنی:"چیز آویخته وچیزی که خود را می آویزد" است. هم خانواده واژه مُعَلّق به معنی:"آویخته و آویزان" است. علت این كه برخی آن را به معنی:"خون بسته" ترجمه كرده اند این است كه علقه به معنی:"خون بسته" نیز هست. علت نام‌ گذاری «عَلَقَة» به "خون بسته" نیز ظاهراً این بوده كه وقتی خون از محل آسیب دیده بیرون می آید خشك و آویخته می شود. به "زالو" و "كرم" نیز علقه اطلاق شده است. چون خود را می آویزند. وقتی تخم وارد رحم می شود و به جداره رحم می آویزد زالو مانند هم هست، و زالو مانند عمل نیز می كند. شاید منظور آیه از «علقه» در این جا به معنی:"زالو و زالو مانند" نیز باشد).
5.چیزی كه خود را می آویزد به صورت گوشت جویده لای دندان در می آید:
بعد «علقه» (یعنی چیزی كه پیش از این خود را به جداره رحم آویخت) به شكلی كه در تصویر می بینیم در می آید. این تصویر، تصویر یك جنین سه هفته ای است. تقریباً 2 میلی‌متر است. هم ازنظر اندازه و هم ازنظر شكل، دقیقاً همان ‌طور كه قرآن آن را توصیف می كند مانند «یك تكه گوشت جویده لای دندان» می ماند.
6.از گوشت جویده لای دندان برخی از استخوان ها درست می شود:
پس از 4 هفته كه طول جنین تقریباً 6میلی‌متر است، از آن شكلی كه مانند گوشت جویده لای دندان بود، برخی از استخوان ها كه ستون فقرات باشد درست شده است. هیچ گوشتی نیز روی آن ها نیست. البته این تصویر میكروسكوپی است (یعنی این ستون فقرات با چشم دیده نمی شوند).
7.استخوان ها با گوشت پوشانده می شوند:
در 5 هفتگی یك شیار گوشتی روی كمر درست می شود و در 6 هفتگی ستون فقرات كاملاً از گوشت پوشانده می شود (ستون فقرات تا «پیش از پوشیده شدن از گوشت» هم چنان میكروسكوپی هستند).
8.درنهایت جنین آفرینش دیگری را به خود می گیرد:
جمله‌ی «درنهایت او را آفرینش دیگری می دهیم كه آیه آن را مطرح می كند به این معنی است كه جنین انسان در روند رشد خود با جنین جانوران دیگر شباهتی یا شباهت‌هایی دارد، ولی در اواخر رشد خود خلقت دیگری به خود می گیرد كه با هیچ‌یك از آنها شبیه نیست.
جنین انسان در مراحل رشد خود درواقع همان‌گونه كه مرحله ای از آن را در تصویر می بینیم همانندی های زیادی با جنین حیوانات دارد، طوری كه فقط یك متخصص می تواند آنها را ازهم تمیز بدهد. جنین انسان و میمون حتی تا چند هفته پیش از تولد آنقدر شبیه به هم هستند كه فقط یك متخصص می تواند آنها را ازهم تمیز بدهد. در اواخرِ رشد خود است كه رفته‌رفته روند رشد دیگری به خود می گیرد و از بقیه متمایز می شود تا جایی ‌كه تا پیش از روزهای تولد خود دیگر به هیچ‌یك از انواع حیوانات شباهتی ندارد.
9.خدا بهترین آفریدگاران است:
جمله‌ی «خدا بهترین آفریدگاران است» به این معنی است كه انسان نیز چیزهایی را خواهد ساخت ولی به پای آفریده های خدایی نخواهد رسید. یا به كار بردن واژه خالق و جمع بستن آن، ساخت و تولیدات انسان را تقدیر می كند ولی با ساخت های خود خیلی فاصله می دهد.
در عصر ما فعلاً انسان خیلی از چیزها را ساخته و می سازد ولی از آن جا كه آن ها خود آگاه نیستند و به این خاطر فكر نیز نمی توانند بكنند، بلكه همان‌گونه كه ساخته و برنامه ریزی می شوند كار می كنند، خیلی با آفریده های خدایی تفاوت دارند.
تركیب نطفه زن و مرد
************

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا (انسان/2)
 

«ما هر انسانی را از چكة درهم ذوب شده ای (آب نطفه‌ی مختلط) می آفرینیم. روی آن كار می كنیم و خصوصیات و صفات آن را بارز می كنیم. بعد آن را شنوای بینا می كنیم»!
************
«الف و لام» در واژه «الإنسان» الف و لامِ استغراق حقیقی است، این الف و لام واژه خود را به تك‌تك نوع خود تعمیم می دهد. یعنی الإنسان به معنی «كلّ انسانٍ» به معنی «هر فردی، هر انسانی، هریك از انسان ها» می شود. «مشج» به معنی: درهم ذوب شدن دو یا چند چیز مختلف است. و عبارت «نطفه امشاج» به معنی: «چكه ذوب شده دو یا چند چیز باهم» می باشد.
ــ نكات آیه: 1 ــ انسان از چكه در هم ذوب شده درست می شود. 2 ــ روی چكه درهم ذوب شده كار می شود و صفات و خصوصیات آن بارز می شود. 3 ــ انسان ابتدا شنوا و بعد بینا می شود.
1.انسان از چكه در هم ذوب شده درست می شود:
حدوداً 500 میلیون ازسلول های نطفه مرد (اسپرم) به طرف محل تخمدان زن می روند. به جز تعداد كمی از آنها كه موفق می شوند در جای مناسبی در مسیر تخمدان قرار بگیرند و تا آمدن تخمك منتظر بمانند بقیه از بین می روند. بعد از بیرون جهیدن تخمك با آن وارد عمل می شوند كه وارد آ ن شوند. وقتی یكی از آن ها موفق می شود تخمك را سوراخ كرده و وارد آن شود، تخمك دیگر امكان ورود به بقیه را نمی دهد. وقتی سلول نطفه مرد (اسپرم ) وارد تخمك زن می شود در هم ذوب و با هم تركیب می شوند. عمل تركیب نطفه زن و مرد پس از كشف تخمكِ زن كشف شد كه در نیمه اول قرن نوزدهم (یعنی بیش از 1300 سال پس از قرآن)، آن هم به كمک میكروسكوپ.
2.روی چكه در هم ذوب شده كارمی شود و صفات و خصوصیات آن بارز می شود:
ابتلاء به معنی: "كاركردن هم زمان با چند چیز در شیء برای در آوردن و بارز نمودن صفات و ویژگی های آن" است. كروموزوم های زن و مرد تمامی صفات و خصوصیات یك انسان از قبیل رنگ، بلندی، وضعیت مو، وضعیت استخوان بندی و غیره را با خود دارند كه در روند شكل گیری جنین رفته رفته بارزمی شود و پس از تولد بروز آن تكمیل می شود.
3.انسان ابتدا شنوا و بعد بینا می شود:
چنان كه قرآن ابتدا شنوایی را می‌آورد و بعد بینایی، جنین ابتدا شنوا می‌شود و بعد بینا. شنوایی جنین می تواند از چهار تا پنج‌ ماهگی آغاز بشود، و بسته به خوبی یا بدی صدا تأثیر مثبت یا منفی روی آن بگذارد. ولی بینایی وی (یعنی توان درك تصویر در وی) پس از تولد صورت می گیرد. هرچند پیش از تولد نیز در برابر نور عكس‌العمل نشان می دهد.
جنس نر و ماده در نطفه مرد
************

فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَینِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى (قیامت/39)
 

«و هردو جفت نر و ماده را از او (از نطفة مرد) قرار داد»!
************
سلول نطفه مرد (اسپرم) چنان‌ كه آیه مطرح كرده هر دو جنس نر و ماده را با خود دارد. جنس ماده آن را كروموزم X و نر آن را كروموزم Y نامیده اند. اگر جنس ماده آن با كروموزم زن تركیب شود جنین دختر می شود و اگر جنس نر آن با كروموزم زن تركیب شود جنین پسر می شود.
عمل تركیب نطفة زن و مرد در نیمة اول قرن نوزدهم كشف شد. و وجود نر و مادگی در نطفه مرد در اواسط قرن بیستم كشف شد. یعنی حدوداً 1400سال پس از مطرح شدنِ آن در قرآن. اندازه كروموزم نیز 1ششصدم میلی‌متر است (یعنی میكروسكوپی است).
رسیدن برخی از سلول های نطفة مرد (اسپرم) به تخمك زن
************

وَاللَّیلِ إِذَا یغْشَى* وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى* وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى* إِنَّ سَعْیكُمْ لَشَتَّى* (لیل/1ــ4)
 

«سوگند به شب وقتی كه كاملاً فرا گیرد* و سوگند به روز وقتی كه به اوج خود برسد* و سوگند به آنچه نر و ماده را می آفریند* و سوگند به این آیات الهی كه سعی و كوشش و فعالیت شما یكسان نیست».
************
ــ نكات آیه:
1.فعالیت بدن انسان در شب و روز به یك اندازه نیست:
(در رابطه با تفاوت فعالیت بدن در شب و روز در قسمت خواب و بیداری صحبت شده. و منظور از «عدم یكسانی فعالیت بدن»، «عدم یكسانی نتیجه و بازده كار انسان» است. و این موضوع بنابر این كه قرآن «حق هركسی را حاصل كار و تلاش خود وی می داند» بیان كرده. یعنی آیه:
************

وَأَنْ لَّیسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (نجم/39)
 

«پاداش هركسی معادل كار و تلاش وی است».
************
2.فعالیت و نتیجة فعالیت آنچه جنس نر و ماده می آفریند یكسان نیست:
آنچه جنس نر و ماده می آفریند سلول نطفه مرد (اسپرم) است كه پیش از این راجع به آن صحبت شد. تعداد آن سلول ها كه به طرف محل تخمدان زن راه می افتند حدوداً 500میلیون است. ولی فقط تعداد كمی از آن ها موفق می شوند خود را تا محل تخمدان برسانند و منتظر بیرون جهیدن تخمك بمانند، بقیه ازبین می روند. یعنی دقیقاً همان‌طور كه آیه مطرح می كند فعالیت و نتیجة فعالیت آن ها یكسان نیست.
كیسه سه‌لایی جنین
************

...یخْلُقُكُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ...(زمر/6)
 

«و شما را در باطن رحم مادران در سه تاریكی با تحولات گوناگون بدین خلقت زیبا آفرید»
************
ــ نكته آیه: انسان در (از) غشاءهای (پوسته های نازك) سه گانه آفریده می‌شود:
یكی از پوسته های نازك سه گانه كیسه جنین است كه در آن رشد می كند. كیسه مزبور از سه لایة نازك میكروسكوپی تشكیل شده است.
پوسته های نازك سه گانة دیگر تقسیم سلول تخم به سه پوسته نازك است. پس از این كه سلول تخم به رحم می رسد و در جداره رحم آویخته می شود به سه تا پوستة نازك تقسیم می شود، كه هریك از آن ها بخش های مشخصی از بدن جنین را درست می كنند.
(«ظُلُماتْ»: یكی از جمع های «ظُلْمَهًْ» و «ظُلُمَهًْ» است، در اصل به معنی «تاریكی» هستند. بعد در معنی دوم خود ازجمله به: پوسته، پرده و غشاء اطلاق شده كه تاریكی ایجاد می كنند. و در آیه ظاهراً به این معانی به كار گرفته شده اند).
آفرینش انسان از چیز عَجَل‌واری
************

خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُورِیكُمْ آیاتِی فَلا تَسْتَعْجِلُونِ (انبیاء/37)
 

«انسان از چیز عَجَل‌ واری آفریده شده است. آیات خود را «در آینده» به شما نشان خواهم داد. بنابراین بی‌تابی نكنید».
************
ــ نكات آیه:
1.انسان در آینده خواهد دید كه از چه آفریده شده است:
این كه خداوند می گوید: «آیاتم را به شما نشان خواهم داد» به این معنی است كه انسان روزی خواهد دید (یعنی با چشم خواهد دید) كه از چه یا چگونه آفریده شده است. و این چیزی است كه امروزه تحقق یافته است. امروزه انسان با كمك میكروسكوپ می‌بیند كه سلول ها از چه و چگونه آفریده می شوند و چگونه زندگی می كنند.
2.انسان از عَجَل آفریده شده:
واژه «عَجَل» به معنی اسمی و وصفی در اصل به معنی: «شتاب و شتاب‌دهی» است. بعد در معنی دوم خود به طور ضمنی و تلویحی به یك سری از مواردی ‌كه به نوعی و به نحوی كار را شتاب می بخشند اطلاق شده است. مانند:
«گل و لای بد بو (كه اشاره ضمنی بوده به: «با شتاب و زودتر رد شدن» از محل مزبور)ــ برآمدگی كنار درخت خرما كه با آن بالا می روند ــ دولاب ــ چرخ چاه ــ چوب های به هم پیوسته رخت‌آویزــ چوب سر چاه ــ چرخ ــ زنجیرــ پله ــ بسته طناب مرتب جمع شده».
هر سلولی مولكول های DNA در بردارد. DNA (مخفف desoxyribonucleicacid) ماده شیمیایی است كه ژن را تشكیل می دهند. ژن ها اطلاعات توارثی را در بردارند و هویت های جدید را می آفرینند و آفرینش پدیده را هدایت می كنند. این مولكول شیمیایی موسوم به DNA از دوتا زنجیر درست شده كه به وسیلة بازها به هم مرتبط می شوند، طوری ‌كه دو مارپیچ شكل می گیرد. تصور و رسمی كه انسان از آن ها دارد در 3 مورد مانند عجل می مانند. یكی در «زنجیرواری» آن ها، دیگری در «پله واری» آن ها، و سومی این كه مانند «بسته طناب منظم چیده شده» می مانند».
پس گرفته شدن مواد زائد جنین توسط رحم
************

اللَّهُ یعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَى وَمَا تَغِیضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَیءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ (رعد/8)
 

«خدا می داند هر (مادر) بارداری چه بار دارد، و می داند رحم ها چه چیزی می مكند و چه چیزی را اضافه می كنند و هر چیزی پیش او اندازه ای دارد».
************
ــ نكته آیه: رحم ها چیزهایی را از جنین می مكند و چیزهایی را به او می دهند، و هرچیزی نیز اندازه مشخصی دارد:
رحم (یا به عبارتی كیسه ای كه جنین در آن به سر می برد) به جنین مواد غذایی می فرستد و از همان ‌جا نیز مواد برگشتی جنین را می یگرد. كُرك‌ها و پرزها كوچك رحم (یعنی كیسه رحم) كه در خون مادر غوطه می خورند همة مولكول‌هایی كه از اندازه مشخصی بزرگ تر هستند را تصفیه می كنند. و فقط كوچك ترین عناصر حفاظتی بدن می توانند رد شوند و ازطریق بند ناف به جنین برسند.
در زمان حضرت محمد انسان می دانست كه رحم مادر نوزاد را تغذیه می كند، ولی این كه جنین مواد برگشتی نیز دارد و رحم آن را پس می گیرد، و یا این كه پرزهای رحم مولكول های بزرگ را تصفیه می كند طبعاً كسی چیزی نمی دانسته و این علوم مربوط به علم عصر ما است.
روند رشد یكسان جنین انسان و دام ها
************

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ* وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا (نحل 4ــ 5)
 

«خدا انسان را از یك چكه (آب نطفه) می آفریند. پس از آن، (چكه) به طور آشكاری جدا می شود و صف‌آرایی می كند* دام ها (چهارپایی) را نیز به همین ترتیب می آفریند»!
************
ــ نكات آیه:
1.انسان پس از چكه بودن یك مرتبه جدا می شود و صف‌آرایی می كند:
پس از این كه سلول نطفه مرد (اسپرم) وارد تخمك زن می شود و در هم ذوب می شوند و تقسیم سلولی صورت می گیرد، سلول ها به حالت جبهه‌گیری كردن ازهم جدا می شوند و در سه تا آرایش كه تشكیل سه تا پوسته است صف‌آرایی می كنند. (هریك از پوسته ها بخش های مشخصی از بدن را درست می كنند). و آشكار بودن آن كه آیه آن را مطرح می كند نیز به معنی «دیدنی بودن» آن است، كه انسان فعلاً به كمك میكروسكوپ آن وضعیت را می بیند.
2.روند و فرآیند رشد جنین دام‌ها نیز مانند جنین انسان است:
چنان‌كه آیه مطرح می كند شكل ‌گیری جنین دام ها نیز روند و فرآیندی مانند جنین انسان دارد! پیش از این تصویری از روند رشد جنین انسان و برخی از جانوران را دیدیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : جنین د ر قران، جنین،


درباره وبلاگ

توجه :برای باز شدن کامل وبلاگ از مرورگر فایر فوکس استفاده کنید .
مدیر وبلاگ : R DOLAT ABADI
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما این وبلاگ چطوره؟






جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :